Навчально-ігровий комплекс "Астрофізик ++" 5.00.20
Програма, яка допомагає у вивченні астрономії
Так, кожна людина з вищою освітою окрім своєї професії, якою вона заробляє на хліб, має хоббі – предмет, вивчення якого їй просто подобається. Вивчення астрономії та небесних світил – досить цікавий, різноманітний і романтичний процес, а глибинки основоположних знань розписані у підручниках.
Загалом, астрономічну науку можна поділити на 3 частини: вивчення теорії, вирішення теоретичних задач і дослідження зоряного неба. Навчально-ігровий комплекс «Астрофізик ++» вдосконалює навички вирішення астрономічних задач та перевіряє знання користувачів у тестовому режимі.
У навчально-ігровому комплексі подано базу із 27 задач, дібраних із збірників, олімпіад, а також авторських, а також більше сотні лише авторських тестів. Усі завдання орієнтовані на сталеві знання курсу астрономії 11-го класу, проте на астрономічних гуртках, де вчаться не лише старшокласники, зазвичай, рівень астрономічних знань достатній, щоб користуватись програмою.
Програма може працювати при обсязі оперативної пам’яті більше 16 Мб, за наявності операційної системи Windows 2000 або вище, мінімальна тактова частота процесора – 100 МГц.
Запуск програми виконується відкриттям файлу “Astrophisicpp.exe” з будь-якого файлового менеджера. Після цього на екрані має з’явитися вікно, в якому відображається повний вміст програми.
Рівень знань учнів та використання для різних вікових категорій
Учні старших класів, яке не мають прогалин по курсу математики за попередні роки, можуть вивчати матеріал програми і, приклавши зусиль, навчитись вирішувати задачі, проте ставало питання, чи зможуть використовувати продукт учні молодших і середніх класів, зацікавити яких у вивченні будь-якого предмету набагато легше, ніж старшокласників.
На практиці було доведено, що старшокласникам матеріал дається легко, вони його сприймають, проте не у всіх вистачає терпіння пройти гру до кінця.
На базі астрономічного гуртка вінницького обласного Центру технічної творчості учнівської молоді проводилось дослідження сприйняття матеріалу учнями молодших та середніх класів.
Учні молодшої школи та дошкільнята не прикладали особливих зусиль для читання інформації, у них були не достатньо розвинуті математичні навики та вміння читати, проте більшість була зацікавлена у проходженні першого рівня задач, але далі було йти нікуди. Тести самостійно могли проходити лише діти з високою швидкістю читання, проте, за умови озвучки, кожен гуртківець був зацікавлений у проходженні даного режиму.
Для вичення астрофізики необхідно вирішувати задачі. Навчальна гра «Астрофізик ++» є чудовим засобом для цього: вона автоматично генерує задачі, не повторюючи попередні значення*, за рахунок чого користувач не буде вписувати вже підготовлені результати. Для кожної задачі є допустима похибка, завдання йдуть від найлегшого до найважчого, присутні повні розв’язки кожної задачі. Для швидкої перевірки теоретичних знань з астрономії в програмі підготовлені тести з одним правильним варіантом відповіді. Час підібраний так, щоб користувач міг спокійно вирішити всі завдання за половину виділеного часу.
Програма не має аналогів, розвиває математичні, фізичні та астрономічні навички в дітей, прививає любов до астрономії. Гра універсальна з точки зору використання: для перевірки знань, при підготовці до олімпіад, для тренувань на уроках в школах, університетах. Завдяки повним та детальним розв’язкам, продукт з легкістю можуть використовувати люди, які мало знайомі з астрономією.
Опис гри та процес
Версія 5.0.00 відрізняється від попередніх версій тим, що змінений дизайн, додано командний режим гри, відредаговано всі неточності та помарки і уперше почалась здійснюватись широка публікація в Інтернеті.
Першим кроком є обрання режиму гри у правому нижньому кутку екрана: класичного астрофізика (задачі), тестування або вікторини. По-замовчуванню стоїть режим класичного астрофізика, а для початку гри треба натиснути кнопку «Нова гра». Після цього розпочнеться гра і, в залежності від налаштувань, видадуться 15 задач і 15 хвилин для класичного, 20 тестів і 4 хвилини на тестування, або 20 тестових питань, на кожне з яких виділено не більше 20 секунд. Режим вікторини спрямований на багатокористувацьке використання, тому принцип там дещо відрізняється від попередніх двох, які є індивідуальними.
Там же можна подивитись найкращі результати індивуальних режимів, змінити шрифт відображення тексту задач.
У режимі класичного астрофізика користувачеві пропонується за 15 хвилин по порядку вирішити 15 задач, виданих у довільному порядку з випадково згенерованими значеннями. Завдання діляться на 3 рівні складності і подаються групапи по 5 задач від найлегшого до найважчого рівня. Ступінь важкості визначається за такими критеріями: знання астрономії, рівень математичних навичок, фізичний аспект.
Після прочитання та осмислення задачі потрібно її вирішити, а результат вписати в поле вводу, яке розташоване у нижній частині екрана посередині (похибка враховується), після чого натиснути на кнопку "Підтвердити".
Якщо користувач вірно вирішив задачу, він отримує 10 балів резерву, бали за відповідне завдання, а також кількість вирішених ним задач збільшується на 1. У випадку хибного результату, він сповіщується про це і кількість балів резерву зменшується на 1, проте задачу завершити треба. Якщо користувач не хоче гаяти час на вирішення, він може пропустити завдання натиском кнопки "Підказка", витративши 10 балів резерву.
Гра завершується при закінченні часу, після вирішення всіх задач, або при від'ємному резерві - далі підраховуються бали в залежності від складності вирішених задач, їх кількості, часу і балів резерву, що залишились.
Детальні розбори задач із розв'язками типових згенерованих прикладів режиму класичного астрофізика подані у допомозі.
У тестовому режимі гравець отримує 20 тестових завдань з трьома варіантами відповіді, де він має ввести номер правильного варіанта відповіді. Тестові завдання виймаються з бази у довільному порядку і жодне питання не повторюється у одній грі. На виконання завдань цього типу виділено 4 хвилини.
Тип гри "Вікторина" - командний, тобто у ньому змагаються дві команди. Досить вдало можна використовувати як для занять на гуртках, так і в школі. Суть його полягає в тому, що керівник ділить дітей на дві команди: червоних і синіх, після чого вмикає гру. Члени команд по черзі відповідають на 10 питань, під кожне з яких виділяється 20 секунд. По завершенню гри підводиться підсумок, і якщо результатом є нічия, то можна додатково взяти по одній задачі на команду для уточнення результату. Але, до прикладу, якщо обидві команди правильно відповіли на 7 запитань, але одна невірно відповіла на 3 теста, а інша невірно відповіла на 2 теста, а один пропутила (залишила поле пустим), то переможцем стає друга команда. Як і в тестовому режимі, виводиться лог гри для розбору завдань.